Search

Jul 21, 2015

Regulacja luzu zaworowego dla TU3JP (1.4 8V) - Peugeot, Citroen

W tym artykule dowiesz się w jaki sposób wyregulować luz zaworowy (regulacja zaworów) w silniku TU3JP (a także 1.1 i 1.6 8V) za pomocą jednej z dwóch metod (druga metoda, nieopisana tutaj, to ustawienie luzu zaworowego na tzw. mijankę). Jest to silnik benzynowy 1.4 (1360 cm3) 8V stosowany w samochodach produkcji PSA (Citroen, Peugeot). Luz zaworowy reguluje się w silnikach 1.1, 1.4 i 1.6 8V samochodów takich jak Citroën AX, ZX, Xsara, Berlingo, C3, Peugeot: 205, 309, 405, 106, 206, 306, 307, Partner.
Silnik musi być zimny (tj. temperatura silnika powinna wynosić 20°C (68°F)). Do regulacji potrzebny jest wysokiej jakości szczelinomierz płytkowy (np. firmy Beta, SATA, FACOM, BAHCO) oraz podstawowe narzędzia. Nie należy stosować wyrobów firmy Topex, Yato i innych wynalazków (chyba, że sprawdziło się wcześniej mikrometrem). Postępuj wg kolejności opisanej poniżej.
1. Wysuń przewód odmy


















2. Usuń górną pokrywę rozrządu























3. Odkręć dwie śruby w pokrywie zaworów




















4. Podnieś pokrywę trzymając pod uszczelką (w zasadzie pod deflektorem). Należy uważać, aby nie wypadły nam "spacery" (tulejki).











5. Po zdjęciu pokrywy widać zawory wydechowe i ssące. Wydechowe to te przy kolektorze wydechowym (bliżej przodu samochodu), a ssące to te przy kolektorze ssącym. Dla zaworów wydechowych luz wynosi 0,4 mm +/- 0,05 mm, a dla ssących 0,2 +/- 0,05 mm.



















We francuskich silnikach cylindry liczy się od strony skrzyni biegów, zatem pierwszy cylinder znajduje się najdalej od paska rozrządu.















Zrzut ekranu z książki serwisowej:

























6. Regulacja zaczyna się, gdy zawór wydechowy cylindra pierwszego jest całkowicie otwarty (otwarty, czyli przesunięty całkowicie w dół). Aby ustawić zawór w taki sposób, należy kręcić wałem korbowym za pomocą środkowej śruby koła pasowego. Nasadka dla tej śruby to 22 mm. Można wykręcić świece zapłonowe (choć bez ich wykręcenia też jest dość łatwo), aby łatwiej było okręcać wałem. Kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

















Kręcimy aż zawór wydechowy na pierwszym cylindrze będzie całkowicie otwarty. Następuje to wtedy, gdy otwór w kole pasowym rozrządu jest na samej górze.

















7. Oto tabela przedstawiająca prawidłową kolejność regulacji luzu zaworowego:














Exhaust valve fully open at cylinder - zawór wydechowy całkowicie otwarty w cylindrze np. 1
Adjusting of Intake Valve - regulacja luzu zaworu ssącego np. 3
Adjusting of Exhaust valve - regulacja luzu zaworu wydechowego np. 4
Na początku regulujemy luz dla zaworu ssącego dla cylindra 3 i zaworu wydechowego dla cylindra 4 (czwarty to ten najbliżej rozrządu, czyli dokładnie ten na zdjęciu poniżej).













Wsuwamy płytkę np. 0,3 mm i sprawdzamy jak blaszka przesuwa się. Metodą prób i błędów sprawdzamy luz, który rzeczywiście występuje. Jeśli blaszka przesuwa się swobodnie, to luz jest większy niż grubość blaszki. Jeśli blaszka przesuwa się z lekkim oporem, to znaczy, że grubość blaszki jest w przybliżeniu taka sama jak luz.


8. Jeżeli luz jest za duży lub za mały, to nakładamy nasadkę 4 mm (patrz zdjęcie) i odkręcamy nakrętkę kontrującą (10 mm) trzymając w miejscu śrubę regulującą (patrz zdjęcie).




































Po poluźnieniu nakrętki regulujemy luz śrubą regulującą (4 mm). Wkręcając śrubę zmniejszamy luz, wykręcając zwiększamy. Należy podłożyć blaszkę 0,4 mm (lub 0,2 dla ssących) i wyregulować luz tak, by śruba dotknęła blaszki. Następnie zakręcamy nakrętkę trzymając jednoczenie śrubę regulacyjną w jednym położeniu (tak jak na powyższym zdjęciu). Nakrętka powinna być wkręcona momentem 9 Nm. Sprawdzamy czy mamy odpowiedni luz.


9. Aby zawór wydechowy dla cylindra 3. był całkowicie otwarty, kręcimy wałem korbowym tak, by dziura w kole pasowym rozrządu był ustawiona w taki sposób:













Sprawdzamy i regulujemy tak samo jak wcześniej. Aby zawór wydechowy dla cylindra 4. był całkowicie otwarty, kręcimy wałem korbowym tak, by dziura w kole pasowym rozrządu był ustawiona w taki sposób (po prostu dziura ma być na dole):












Dla zaworu wydechowego cylindra drugiego chyba domyślacie się, że dziura musi być po lewej.


10. Czyścimy acetonem miejsce przyłożenia uszczelki pokrywy zaworów (to bardzo ważne, trzeba to zrobić dokładnie - inaczej będzie się pocić), montujemy deflektor, tulejki i pokrywę. Lepiej użyć nowej uszczelki (choć nie trzeba, ale koszt to 16 złotych, firma Elring). Jeżeli uszczelka jest w miarę świeża (np. ma mniej niż 2 lata, nie ma pęknięć etc.), to można jej użyć ponownie, ale warto patrzeć przez jakiś czas czy nie przecieka.



















Wkręcamy śruby pokrywy momentem 8 Nm (najpierw wkręcamy ręką równomiernie obydwie śruby, następnie kluczem dynamometrycznym (także staramy się zrobić to równomiernie (trochę lewa, trochę prawa etc.))), nakładamy odmę, pokrywę rozrządu i jedziemy! Jeśli chcesz kupić coś z Chin, to najlepiej wejdź tutaj: https://couponsfromchina.com/